Elementy diagnostyki automatycznych skrzyń biegów



Diagnostyka samochodu oraz wszelkiego rodzaju elementów wchodzących w jego skład, w tym automatycznych skrzyń biegów jest niezwykle istotna. Można ją w pewien sposób przeprowadzić samodzielnie lub udać się do punktu BUDA Serwis, specjalizującego się w serwisowaniu tej części.

Rola diagnostyki zawsze jest taka sama, ma pomóc ustalić, czy z danym układem, częścią, podzespołem, jest wszystko dobrze. Przeprowadza się jak z kilku ważnych powodów. Pierwszym jest bezpieczeństwo, ponieważ wszelkiego rodzaju nieprawidłowości mogą doprowadzić w konsekwencji do wypadku i śmierci kierowcy oraz pasażerów. Dlatego nie należy jej unikać i warto przeprowadzać ją regularnie co roku lub w przypadku wątpliwości co do poprawności działania skrzyni. Drugim powodem diagnostyki jest spokój, który uzyskujemy w tym, że w porę zdiagnozowana usterka jest prosta do naprawienia, a nieprzyjemność nie spotyka nas np. na trasie, gdzie nie będziemy mogli wezwać pomocy lub gdy będziemy się spieszyć na ważne spotkanie. W porę przeprowadzona naprawa pozwala zapobiec nieprzewidzianej awarii w najmniej odpowiednim momencie. Po trzecie, diagnostyka pozwala na wcześniejsze wykrycie problemów ze skrzynią biegów oraz usunięcie ich o wiele niższym kosztem, niż gdyby doszło do poważniejszych uszkodzeń w tym elemencie. Warto znać podstawowe elementy diagnostyki, aby w porę udać się do serwisu.

Elementy diagnostyki

Choć właściwą diagnostykę przeprowadzi dla nas profesjonalny serwis, warto znać symptomy problemów z automatyczną skrzynią biegów oraz metody weryfikacji jej stanu, które można przeprowadzić samodzielnie, aby co chwilę nie jeździć do warsztatu. Podobne metody dotyczą zarówno automatycznych skrzyń dwusprzęgłowych, bezstopniowych, z hydraulicznym sterowaniem oraz klasycznych automatów opartych o przekładnię hydrauliczną, planetarną oraz hamulec wielotarczowy. Dopiero po ich przeprowadzeniu kolejnym krokiem powinna być naprawa automatycznej skrzyni biegów. Pierwszym krokiem do sprawdzenia stanu skrzyni jest ocenienie czy nie ma z niej wycieków, co można zobaczyć, sprawdzając podwozie np. na podnośniku. Jeśli mamy możliwość weryfikacji oleju warto to zrobić, wówczas oceniamy jego ilość, zapach oraz kolor. Jeśli wyczuwalna jest spalenizna, a w samym płynie możemy dostrzec opiłki żelaza, już wiadomo, że ze skrzynią są problemy. Kiedy szczelność obwodu oraz stan oleju został przeprowadzony, należy przejść do części praktycznej. Bardzo dużo o stanie skrzyni powie nam jazda testowa, która wszystko zweryfikuje. Podczas przejażdżki dodanie intensywnie gazu powinno bezproblemowo przerzucić bieg o nawet trzy przełożenia, jeśli na tym etapie skrzynia się gubi, to znak, że warto jej się przyjrzeć. Pamiętajmy, że podczas przyspieszania i zwalniania w trakcie jazdy biegi powinny zmieniać się płynnie, tak samo jak w przypadku powolnego oraz dynamicznego ruszania. Gdy w czasie poruszania się pojazdu czuć szarpnięcia i poślizgi to oznaka problemów ze skrzynią. Jeśli również i na biegu postojowym są one odczuwalne, a przy tym słyszalne są dziwne, do tej pory niewystępujące odgłosy, to znak, że musimy odwiedzić serwis.


Wróć do bloga