Jak działa automatyczna skrzynia biegów?



Przesiąść się z manualnej skrzyni biegów na automatyczną to pestka. W drugą stronę bywa znacznie trudniej. Co więcej, zdarza się, że nawet zwolennicy manualów, przesiadłszy się na automat przekonują się do tego rodzaju skrzyni biegów. Nie ma się czemu dziwić, to bardzo wygodne rozwiązanie, które ułatwia prowadzenie auta i w minimalnym stopniu angażuje kierowcę do operowania dźwignią zmiany biegów, co jest szczególnie wygodne zwłaszcza wtedy, gdy stoi się w korku.

Zwolennicy automatów twierdzą, że są one przyszłością całej motoryzacji. Sceptycy mówią o kosztownych naprawach, w razie ewentualnej awarii. Jak to jest z tymi automatami? Czy rzeczywiście ich naprawa jest kosztowna? I jak właściwie działa automatyczna skrzynia biegów?

Jak działa „automat”?

Automatyczna skrzynia zmiany biegów składa się ze sprzęgła, zespołów przełożeń oraz zespołu sterowania. Jako sprzęgło silnika najczęściej stosowana jest przekładnia hydrauliczna, która dzięki wykorzystaniu energii kinetycznej, której nośnikiem jest olej, przekazuje ją z pompy do turbiny. Elementami przełożeń są zespoły przekładni zębatych. Wszystkie te ogniwa pracują poprawnie, o ile są odpowiednio nasmarowane specjalnym olejem. To w wyniku jego braku powstaje wiele uszkodzeń automatycznych skrzyń biegów. Ostatnim jest układ sterujący, odpowiedzialny za prawidłową pracę zespołów wykonawczych, takich jak elektrozawory czy czujniki elektroniczne. Dzięki wszystkim tym elementom, skrzynia biegów funkcjonuje na optymalnym poziomie.

Tryby pracy automatycznej skrzyni biegów

Rola kierowcy w obsłudze automatycznej skrzyni biegów ogranicza się do wybrania właściwego trybu pracy, oznaczonego symbolami PRND, co oznacza:

  • P – parking – to tryb blokujący koła napędowe. Pozwala on na bezpieczne uruchomienie auta, oraz jak sama nazwa wskazuje na jego postój. Uruchomienie tego trybu w czasie jazdy może uszkodzić skrzynię biegów, a dla kierowcy skończyć się gwałtownym hamowaniem i wizytą w serwisie.
  • R -reverse, czyli bieg wsteczny. Może być używany wyłącznie wtedy, gdy chcemy wycofać auto, które jest w trybie postojowym. Nie można używać tego biegu, jeśli jadąc, nawet wolno do przodu, chcemy nagle wycofać. Może to zniszczyć skrzynię biegów.
  • N – neutral, to tak zwany bieg jałowy. Koła napędowe nie są napędzane, jednak mogą się kręcić.
  • D – drive, podstawowy bieg do jazdy do przodu, kiedy to skrzynia biegów przejmuje sterowanie zmianami położenia, dzięki układowi sterującemu, będącemu jej częścią.

Chcąc ograniczyć usterki automatycznej skrzyni biegów, warto nauczyć się z nią prawidłowo obchodzić. Jednym z najważniejszych zaleceń dotyczących właściwej jej eksploatacji jest wymiana oleju. Wszelkie naprawy związane ze skrzynią biegów warto powierzać renomowanym serwisom, które specjalizują się w tej dziedzinie. Zwykły warsztat raczej sobie z tym nie poradzi.

 


Wróć do bloga