Jak wymienić olej w automatycznej skrzyni biegów?



W zakresie serwisu samochodu nie wszystkie czynności można wykonać bez specjalistycznej wiedzy i fachowych umiejętności. Istnieją jednak także i takie elementy obsługi pojazdu, które są w zasięgu każdego kierowcy. Jednym z nich jest wymiana oleju w skrzyni biegów. Zabieg ten jest dość prosty, jeżeli dotyczy manualnej skrzyni biegów. A jak wygląda sprawa w przypadku automatycznej skrzyni biegów?

Specyfika wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku manualnej skrzyni biegów. Dokładny przebieg tego procesu zależy od tego, w jaki sposób skonstruowana jest automatyczna skrzynia biegów. Zasadniczo najpierw spuszcza się olej przez otwór spustowy, po czym demontuje się miskę olejową. Nie wszystkie przekładnie pozwalają jednak na wymianę całego oleju. Czasami można go spuścić tylko w połowie, a resztę da się wymienić jedynie po demontażu skrzyni biegów. Podobnie wygląda sprawa z filtrem oleju skrzyni biegów. W niektórych przypadkach, żeby go wymienić, trzeba zdemontować całą przekładnię.

Dlaczego, żeby dokonać wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów, trzeba niekiedy zdemontować całą przekładnię? Dlatego, że niektórzy producenci zakładają, iż przez cały czas użytkowania samochodu nie będzie konieczna ani wymiana filtra, ani wymiana oleju. W praktyce okazuje się jednak, że takie założenie nie jest zbyt fortunne i rzeczywistość związana z korzystaniem z pojazdu odbiega od założeń producentów. Tym bardziej że automatyczne skrzynie biegów częściej podlegają uszkodzeniom niż manualne. Dzieje się tak z powodu większej liczby elementów, które składają się na bardziej złożoną konstrukcję. Jedynym gwarantem właściwego działania takiego układu jest właśnie wymiana oleju, o której nie powinno się zapominać. Jak często należy jej dokonywać? Ważny jest nie tyle czas, który upłynął od ostatniej wymiany oleju, ile przebieg pojazdu. Granica, która powinna wyznaczać termin kontroli skrzyni biegów, oscyluje w okolicach 100 tys. km.

W przypadku zabudowanych skrzyń, które trzeba zdemontować w celu wymiany filtru i całego oleju, zalecane jest stosowanie wymiany dynamicznej – dotyczy to także konstrukcji tylko częściowo zamkniętych. Maszyna wykorzystywana do wymiany dynamicznej jest podpinana pod układ chłodzenia skrzyni i przepompowuje większość oleju.


Wróć do bloga