Najczęstsze usterki automatycznych skrzyń biegów



Kiedy myśli się o automatycznej skrzyni biegów, zazwyczaj (automatycznie!) idealizuje się jej mechanizm, którego głównym atutem jest wygoda używania. W porównaniu do popularnego “manuala” automatyczny lewarek skrzyni biegów nie wymaga tylu operacji. Nie znaczy to jednak, że każdy kierowca potrafi, bez uprzedniego doświadczenia oraz wiedzy, umiejętnie korzystać z automatycznej skrzyni biegów. O czym należy pamiętać przy korzystaniu z niej?

 

Budowa automatycznej skrzyni biegów

 

Na początek wypada wiedzieć, czym jest automatyczna skrzynia biegów oraz z czego się składa. Popularny (zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych)  “automat” to skrzynia biegów, która w sposób automatyczny zmienia biegi, czego dokonuje za pomocą wiedzy o obciążeniu silnika. Pojazdy wyposażone w taką przekładnie zdolne są osiągać większe przebiegi. Dzieje się tak, gdyż nie występuje techniczna możliwość  tak zwanego “zaduszenia” silnika. Stałym wyposażeniem klasycznej, automatycznej przekładni jest system PRND, gdzie:

  • P oznacza “park”, czyli tryb postoju,
  • R oznacza “reserve”, czyli tryb jazdy do tyłu,
  • N oznacza “neutral”, czyli tak zwany “luz”,
  • D oznacza “drive”, czyli tryb jazdy do przodu.

 

Problemy z PRND

 

Mimo pozornie prostego oraz zrozumiałego sposobu użytkowania systemu okazuje się, że wiele gaf popełnianych jest właśnie wskutek braku odpowiedniej wiedzy praktycznej na jego temat. Do popularnych błędów w systemie PRND zaliczyć można przechodzenia pomiędzy trybami R i D, kiedy samochód znajduje się w ruchu, co może skutkować uszkodzeniem przekładni. Do awarii może dojść także wtedy, gdy N używane jest do innych celów, niż ten awaryjny. Z trybu “neutral” nie powinniśmy korzystać w sytuacjach codziennej jazdy, przykładowo stojąc przed sygnalizacją świetlną. Jest on wyłącznie ratunkowy.

 

Usterki związane z codziennym użytkowaniem

 

Znakiem ostrzegawczym dla każdego użytkownika automatycznej przekładni powinny być takie objawy, jak rozłączanie napędu czy brak biegu do jazdy do tyłu. Możliwe, że potrzebna będzie wtedy pomoc. Najlepszym miejscem będzie serwis automatycznych skrzyń biegu. Błędy związane z obsługą PRND są przyczyną uszkodzeń elektroniki sterującej. Należy pamiętać o częstych problemach z wyciekiem oleju, który powiązany jest z niesprawnością gumowych elementów uszczelniających.

 

Automatyczne skrzynie biegów, oprócz swej wygody, słyną też z niemałych kosztów utrzymania. W przypadku większej awarii naprawy mogą wynieść nawet 30 000 złotych.


Wróć do bloga